Türk mühendislerinin işi: Dünyada vuruş hassasiyeti yok!
Türk savunma sanayisindeki son gelişmeleri değerlendiren ASAM Strateji Uzmanı emekli Jandarma Kurmay Albay Dr. Eray Güçlüler, “Typhoon, karadan karaya 1.000 kilometre menzile sahip bir Türk füzesidir. Test atışları en son Karadeniz’de yapılmıştır. İsabet isabeti dünyada eşi benzeri yoktur, 1 buçuk metre.”ifadeleri kullandı.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin özgün projesi olarak 2017 yılında çalışmalarına başlayan Hürjet, ilk uçuşunu 25 Nisan’da yaptı. Hürjet, o tarihten bu yana 10 uçuş gerçekleştirdi.
Son iki uçuşunda iniş ekip sayısını ikiye katlayan Hürjet, toplam 6 saat 16 dakika havada kalarak uçuş kontrol sistemi, hava bilgi sistemi ve uçak sistemi testlerini başarıyla gerçekleştirdi. İkinci test pilotu da son uçuşunda yer aldı. Hürjet, bundan sonraki test dönemlerinde iki pilotla gökyüzünde olacak.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, “Hürjet uçmaya çok alışık. Hemen hemen her hafta test uçuşları yapıp havada önemli veriler ve analizler topluyoruz. Bugün bir ilki daha gerçekleştirdik ve ikinci test pilotumuz Hürjet’teki yerini aldı. Seri üretime başlayacağız. yakında Türk Silahlı Kuvvetlerine ve gelecekte birçok Türk savaş savaşçısına vereceğimiz eğitim uçakları ile pilot eğitimine önemli katkı sağlayacağız”söz konusu.
Tek motorlu, tandem ve modern aviyonik süit kokpiti ile üstün performans özelliklerini kullanarak kritik rol oynamak üzere tasarlanan Hürjet’in ilk teslimatının 2025 yılında gerçekleşmesi planlanıyor.
Altınbaş Üniversitesi Öğretim Üyesi Eray Güçlüer’in öne çıkanları şöyle:
Türkiye’deki gelişmeler dünyada en üst düzeyde tepki buluyor.
Türkiye genelindeki Savunma Sanayii projelerinde 20 bin Türk mühendisi çalışıyor. Özgürlük, özgürlük demektir. Sadece eğitim uçağı olarak değil, savaş uçağı olarak da modernize edilecek.
İlave yakıt depoları ile menzili bin kilometredir. Bir uçak için yaklaşık 3.000 test yapılıyor. Bazıları 10 kez yapılır. Bu kadar kısa sürede tamamlanmış olması çok değerli. Bir uçak görüyoruz, ancak bir mühendis birkaç bin sistem görüyor.
Birinci amaç pilot yetiştirmektir. Seri üretime geçtiğimizde yüz tane üretiyoruz. İhracat yapacağız ve lojistik anlamda ülkemize fayda sağlayacak.
“SAVAŞ JETLERİ ÜRETMEK İÇİN ALTYAPI OLUŞTURUYOR”
İki pilotla uçmak, tam kapasiteye ulaştığını gösterir. Çok yakında seri üretime geçecek, bu çok değerli. Uçuş testleri son aşamadır. 2025 yılına kadar seri üretime başlayacağız. Her test havada uygulanabilir olup olmadığını gösteriyor. Savaş uçağı üretmek için altyapı oluşturuluyor.
Sadece dünyanın ilk SİHA gemisi değil, aynı zamanda bir uçak gemisi. TCG Anadolu’daki şerit, elektromanyetik fırlatma sisteminin rampası olacak. HÜRJET’i her yerde göreceğiz.
KAAN SAVAŞ UÇAĞI
5. nesil uçak. SİHA’ları, Kızıl Elmaları yönetiyor. TCG Anadolu’yu andırıyor, tam bir muharebe gücü. Türk bayrağı artık dünyanın her yerinde dalgalanıyor. 2025-26’da testler tamamlanacak ve seri üretim başlayacak. Jet motoruyla ilgili çalışmalar devam ediyor. Yeni nesil KAAN’lar Türk motorlarıyla uçacak.
ABD’de cumhuriyetçiler ve demokratlar Türkiye’ye uçak vermeyerek kendi ayağımıza kurşun sıktığımızı tartışıyorlar.
“DÜNYADA HİÇBİR PİLOT BU UÇAK İLE HUD SAVAŞI YAPAMAZ”
Bu plakalar ve kanatçıklar farklı boyutlardadır. Dünyanın en keskin hareketini yapacak bir uçak. Dünyadaki hiçbir pilot bu uçakla it dalaşı yapamaz. Hava kontrollü bir uçuş olacak.
Elimizdeki uçak, hava muharebesi için en uygun uçak. Bir kez daha tebrik ediyor ve oradaki mühendislerimizin ellerinden öpüyorum. Gece gündüz çalışıyorlar.
TAYFUN: DÜNYADA VURUŞ HASSASİYETİ YOK
Tayfun, karadan karaya 1.000 kilometre menzile sahip bir Türk füzesidir. En son Karadeniz’de deneme atışları yapıldı. Vuruş hassasiyeti dünyada eşi benzeri olmayan 1 buçuk metredir. Saldırı füzesi. İçine nüfuz edebilmen için gerekli. Afrin’de teröristin havalandırma bacasından giriyor.
Türkiye, ordusunu insansız kara araçlarıyla kuran ilk ülkedir.